Tomas - Ung pappa till Sophie

Hejsan och välkomna

Publicerad 2011-10-19 18:59:38 i Allmänt

 

Jag heter Tomas, jag är 17 år och har en dotter som heter Sophie och som fyllde ett år den 23 september.

 

I denna blogg skall jag skriva om mina och Sophies vardagar, vad vi tycker om världen och kanske lite annat också som jag inte kommer på just nu.

 

Men vilka är egentligen Tomas och Sophie?

Vi börjar väl med mig.  Jag heter som sagt Tomas och jag är 17 år gammal, född år 1994. Jag skulle inte påstå att jag är en vanlig ungdom, eftersom jag tvivlar att normala ungdomar har barn, men om man bortser från Sophie skulle jag nog tro att jag går under kategorin vanlig ungdom.
Just nu bor jag med Sophie och Bianca, som är min flickvän och Sophies mamma,  hos våra föräldrar i Stockholm.
Jag har gått första året på gymnasiet på Kulturrama, men har tagit ett år ledigt för att vara hemma med Sophie och ska nästa år börja andra året på samhälleslinjen.


När jag inte är med Sophie tycker jag om att vara med Bianca, spela musik och sjunga, sitta länge på toaletten, kolla på tv-serier, fotografera, klättra på fasader, ta långa, varma duschar som tär på miljön, shoppa kläder och åka rullskridskor.

 

Och nu kommer vi alltså till Sophie. Vem är Sophie? Kan man egentligen berätta så mycket om en person som knappt upplevt livet? Absolut.

 

 

  • Sophie föddes den 23e september 2010.
  • Hon har liksom de flesta barn lite för mycket energi för sina föräldrars bästa.
  • Till mat tycker hon om att äta Hipps Spaghetti Bolognese men annars brukar all frukt slinka ner. När det gäller hemlagad mat väljer hon att vara vegetarian, och det tycker jag och Bianca är bra eftersom köttkonsumtionen är så dålig för miljön.
  • Hon började gå när hon var tio månader och springer i dagsläget ungefär som Usain Bolt inte gjorde i VM.
  • Hon behärskar ett ord: där, eller dääääähh som hon själv säger. Man skulle kunna tro att det är svårt att få det man vill när man bara kan säga en sak, men det är helt fel; med hjälp av olika betoningar kan hon fråga vad något är, berätta att hon vill ha något eller bara peka på något som hon tror vi tycker är intressant. Typ hundar och träd.  Ibland säger hon också mamamamamama eller dadadadada, men jag är inte säker på om hon verkligen menar pappa och mamma eller om hon bara pratar goja.
  • När man sätter på musik brukar hon dansa genom att stampa på stället och svänga med armarna, och hennes två favoritlåtar är Fest hos Mange av Mange Makers och Bad Romance av Lady Gaga.
  • Hon har fyra absoluta favoritleksaker och de är fyra böcker som hon älskar över allt annat. Kanske till och med mer än mig och Bianca.

 

 

Ja. Jag skulle kunna göra listan längre, men det tar sån tid, men ni ser i alla fall att det finns en hel del man kan berätta om en liten ettåring.

 

Det tycker jag var en bra presentation. Om det är något som ni tycker jag missat får ni helt enkelt skriva en kommentar så ska jag göra mitt bästa att svara på den. Förresten ljög jag om fasadklättringen och rullskridskorna.
Vi hörs och ses i framtiden.

 

Adieu.

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-10-20 19:13:03

Vilka är hennes favvoböcker?

Postat av: riikka

Publicerad 2011-10-31 14:55:27

Vilken bra presentation! Presentationer har juh en tendens att bli enformiga och trista men du gjorde det bra!

Postat av: annamaria

Publicerad 2011-11-22 21:10:10

bra presentation! har undrat lite över hur du har gjort med skolan. gillar din blogg! er dotter är väldigt söt! :)

Postat av: Marianne Selin

Publicerad 2011-11-23 20:01:52

Hej !



Nu har jag sett dig och charmtrollet Bianca på Aktuellt. Bra inslag.

Postat av: Heidi

Publicerad 2011-12-02 11:23:04

hej, vill påpeka bara att ditt liv med sophie är samma hos med Kiira, de börja gå i samma ålder, tycker om samma saker mm. kul att läsa! och hon är född den 12.9.10 :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela